Οι προεκλογικές "διαφημίσεις" του Χίτλερ που άλλαξαν την ιστορία


 
 
Ενας ολόκληρος μηχανισμός με αμέτρητα γρανάζια, όλα καλά "λαδωμένα", δούλεψε για να στήσει και να διατηρήσει ο Χίτλερ την εξουσία του. Ιστορικά, η προπαγάνδα χρησιμοποιήθηκε σε κάθε εποχή από τις εκάστοτε εξουσίες για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς των επικεφαλής.

Ο Χίτλερ όμως ήταν ο πρώτος ηγέτης που δούλεψε τόσο ξεκάθαρα και τόσο μελετημένα με εκπληκτική λεπτομέρεια διάφορες προπαγανδιστικές μεθόδους, ανάγοντας την προπαγάνδα σε "όπλο αποτελεσματικότατο, αν βρεθεί σε χέρια κατάλληλου και ικανού", όπως έγραψε στην αυτοβιογραφία του "Mein Kampf" το 1924! Σε διάστημα ολίγων μηνών μετά την άνοδο του Xίτλερ στην εξουσία το 1933, οι ναζί κατόρθωσαν να ελέγξουν και να αναδιοργανώσουν τη δημόσια ζωή σε όλες τις πόλεις και τα χωριά της Γερμανίας, αλλάζοντας κατά πολύ τη νοοτροπία της μάζας. Αλλά αυτό δεν έγινε ξαφνικά. Ο Χίτλερ δούλευε τα όσα ιστορικά ακολούθησαν από πριν με ακρίβεια, λεπτομέρεια και εστιάζοντας στον στόχο του.

Από την προεκλογική κιόλας περίοδο, ο Χίτλερ έθεσε το όπλο της προπαγάνδας σε λειτουργία. Οι αφίσες που χρησιμοποίησε περνούσαν μηνύματα σε πολλά επίπεδα. Ο Φύρερ δεν υποδήλωνε το αν κερδίσει. Τη νίκη τη θεωρούσε δεδομένη και αυτό έλεγε με τον τρόπο του. Το αεροπλάνο της Lufthansa πάνω από τον χάρτη της Γερμανίας με τη λεζάντα "Ο Χίτλερ πάνω από τη Γερμανία" φανέρωνε τη σιγουριά του εθνοσοσιαλιστή ηγέτη ότι ήταν θέμα χρόνου να "προσγειωθεί" στην ηγεσία της Γερμανίας. Με τις προεκλογικές του αφίσες έδινε το στίγμα της νοοτροπίας του, της μηδενιστικής πολιτικής που θα ακολουθούσε σε ό,τι αφορούσε την προσωπικότητα του ατόμου και της ισοπέδωσης όλων των προσωπικών αξιών μπροστά στην απόλυτη εξουσία του χιτλερικού κράτους. Είχε προϋπολογίσει τα πάντα. Εμενε μόνο να τα κάνει πράξη!

Η απεικόνιση του προσώπου του σε μαύρο φόντο προπαγάνδιζε ότι αυτός ήταν η μοναδική λύση σε ένα πολιτικό φόντο σκοτεινό, όπου τίποτε άλλο δεν ξεχώριζε, και ταυτόχρονα ότι εκείνος είναι υπεράνω όλων, το ένα και μοναδικό πρόσωπο της Γερμανίας, από το οποίο πηγάζουν και σ' αυτό καταλήγουν όλες οι εξουσίες. Η αφίσα με το "νούμερο 1", που ορθωνόταν πάνω στη σβάστικα με εκατομμύρια ανθρώπους να ξεχύνονται από τους κόλπους του ναζιστικού Γ' Ράιχ, σηματοδοτούσε τον πρωτεύουσας σημασίας ρόλο του Εθνοσοσιαλιστικού Κόμματος έναντι των μαζών. Με τον εργάτη να ορθώνει το ανάστημά του απέναντι σε "ανθρωπίδια" που του έλεγαν "βλακείες και θεωρίες" τόνωνε τη γερμανική περηφάνια...

Ακόμα και το Ολοκαύτωμα δούλεψε στη συνείδηση του γερμανικού λαού αφήνοντας να κυκλοφορήσουν παιχνίδια με στόχο οι παίκτες να εξολοθρεύουν Εβραίους. "Για να κερδίσεις, πρέπει να σκοτώσεις τουλάχιστον έξι Εβραίους" έλεγε στις οδηγίες του παιχνιδιού "JudenRaus", που σήμαινε "Εξω, Εβραίοι".


018xitlerafisaΝέες τεχνολογίες

Ο Χίτλερ χρησιμοποίησε και τις νέες τεχνολογίες και τα μέσα της εποχής, το ραδιόφωνο και τον κινηματογράφο. Ειδικά το ραδιόφωνο μετατράπηκε σε κεντρικό εργαλείο προπαγάνδας των εθνικοσοσιαλιστών. Η τιμή του "δέκτη του λαού" ήταν πάμφθηνη, με αποτέλεσμα το 70% των νοικοκυριών να διαθέτει ραδιόφωνο το 1939. Πριν από την εκλογή του το 1933, μόνο το 25% των νοικοκυριών στη Γερμανία είχε ραδιόφωνο. Μέσα από τον ελεγχόμενο Τύπο και το ραδιόφωνο οι Γερμανοί βομβαρδίζονταν καθημερινά με ναζιστικά συνθήματα, που είχαν σκοπό να δημιουργήσουν έναν λαό πειθήνιο και αφοσιωμένο στο έθνος και στον ηγέτη του. Μέσα σε οκτώ χρόνια, από το 1933 ώς το 1941, ο αριθμός των ακροατών αυξήθηκε από τέσσερα σε δεκαέξι εκατομμύρια!

Για όλα αυτά αρμοδιότητα είχε το υπουργείο Προπαγάνδας, το αγαπημένο υπουργείο του Αδόλφου Χίτλερ, το παιδί που γεννήθηκε στο μυαλό του και πήρε σάρκα και οστά τον Μάρτιο του 1933 με επικεφαλής τον έμπιστό του Joseph Goebbels.

Στο πλαίσιο της προπαγάνδας εντάσσονταν και οι άρτια οργανωμένες εντυπωσιακές πορείες και παρελάσεις των SS, οι άριστα σκηνοθετημένες εθνικοσοσιαλιστικές διαδηλώσεις και οι εθνικής σημασίας γιορτές που ενθουσίαζαν πολλούς Γερμανούς, δίνοντάς τους την αίσθηση ότι ανήκουν σε ένα έθνος στιβαρό, ισχυρό και μοναδικό! 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου