ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ

Με αλλαγμένο αριθμό πλαισίου, “κλέφτη” στον ταχογράφο, σάπιες κολόνες μεταξύ των παραθύρων και ελάχιστες αντοχές ήταν το μοιραίο λεωφορείο που μετέφερε τους 21 μαθητές του γυμνασίου Μακροχωρίου Ημαθίας, που έχασαν τη ζωή τους κατά το δυστύχημα των Τεμπών στις 13 Απριλίου 2003.


Του Φώτη Κουτσαμπάρη

Το λεωφορείο έπρεπε να είχε αποσυρθεί από τον Ιανουάριο του 2003 λόγω παλαιότητας, αλλά συνέχιζε να εκτελεί εκδρομές μεταφέροντας ως επί το πλείστον μαθητές. 
“Καταβάλλαμε προσπάθειες, για να αποκαλυφθεί όλη η αλήθεια για το δυστύχημα στο οποίο χάσαμε τα παιδιά μας, αφού η πολιτεία πήγε να κλείσει το θέμα χωρίς να φανούν όλες οι πτυχές του. Στείλαμε τα παιδιά μας εκδρομή με ένα λεωφορείο ερείπιο”, δήλωσε στη “Μ” ο κ. Σωτήρης Μαρκαντάρας, πατέρας θύματος, ο οποίος πρωτοστάτησε για να λάμψει η αλήθεια. 
Η κατάσταση του λεωφορείου του ΚΤΕΛ Ημαθίας, το οποίο συγκρούστηκε με το φορτηγό στα Τέμπη, καθώς και όλα τα δεδομένα του δυστυχήματος περιγράφονται με λεπτομέρειες στην υπ. αρ. 725/2009 απόφαση του Αρείου Πάγου που εκδόθηκε πρόσφατα. Η απόφαση επικυρώνει στην ουσία απόφαση του Εφετείου Κομοτηνής, κατά της οποίας είχε καταθέσει αίτηση αναίρεσης το ΚΤΕΛ Ημαθίας. 

"ΜΑΪΜΟΥ" ΚΑΙ ΣΑΠΙΟ Η περιγραφή είναι συγκλονιστική. Στο λεωφορείο είχαν παραποιηθεί οι αρχικοί αριθμοί πλαισίου και κινητήρα, “ήτοι επρόκειτο για αυτοκίνητο ʽμαϊμούʼ”, όπως υπογραμμίζει η απόφαση, με στόχο να φαίνεται ότι ήταν δήθεν κατασκευής του 1986 και να μπορεί να κυκλοφορεί μέχρι το 2008, στην πραγματικότητα όμως κατασκευάστηκε το 1979 και έπρεπε να αποσυρθεί τον Ιανουάριο του 2003. 
“Το αμάξωμά του έφερε ανεπίτρεπτες και μεγάλες οξειδώσεις και για το λόγο αυτό ήταν μειωμένη η αντοχή των μετάλλων του. Οι κολόνες που ήταν μεταξύ των παραθύρων ήταν σκουριασμένες και σχεδόν σάπιες στη βάση και σε όλη την επιφάνεια. Η πίσω κολόνα του αμαξώματος ήταν τελείως σάπια. Επρόκειτο για ένα λεωφορείο που είχε ελάχιστη αντοχή στις καταπονήσεις, με μηδαμινή αντίσταση. Το λεωφορείο αυτό, πέραν των αμφιβολιών για την ενεργητική του ασφάλεια, δεν παρείχε καθόλου παθητική ασφάλεια στους επιβαίνοντες και ήταν ακατάλληλο μεταφορικό μέσο”, αποφαίνεται ο Άρειος Πάγος. “Στη συσκευή καταγραφής της ταχύτητας του λεωφορείου (ταχογράφο) είχε τοποθετηθεί ροοστάτης (ʽκλέφτηςʼ) με αποτέλεσμα οι καταγραφόμενες σε αυτό ενδείξεις ταχύτητας να μην ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα”. 
Στην απόφαση του Αρείου Πάγου επιβεβαιώνεται επίσης η ευθύνη του οδηγού του φορτηγού δημόσιας χρήσης, με το οποίο συγκρούστηκε το λεωφορείο, όπως και των υπευθύνων της εταιρείας στην οποία ανήκε. “Ο οδηγός του φορτηγού από απερισκεψία προσέδωσε στο έμφορτο όχημά του μεγάλη ταχύτητα, ανερχόμενη σε 85 χλμ., η οποία υπερέβαινε αισθητά την ανώτατη επιτρεπόμενη στο σημείο εκείνο και ήταν οπωσδήποτε υπερβολική για τις συγκεκριμένες περιστάσεις, ιδίως λόγω της υπάρξεως συνεχών επικίνδυνων στροφών, της καταστάσεως του φορτίου και του υπέρβαρου της φορτώσεως”, περιγράφει η απόφαση. 

ΟΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ Ο οδηγός του φορτηγού που κινούνταν προς Αθήνα και δεν είχε κάνει στάση για έξι ώρες, λόγω ταχύτητας, κακής πρόσδεσης και υπέρβαρου φορτίου έχασε τον έλεγχο στη στροφή, το κέντρο βάρους μετατοπίστηκε απότομα αριστερά, ανασηκώθηκαν στον αέρα οι δεξιοί τροχοί του συρμού, λόγω και της κακής κατάστασης των ελαστικών στις πίσω ρόδες του ρυμουλκού, πλαγιολισθαίνοντας προς τα αριστερά υπερέβη τη διπλή διαχωριστική γραμμή και άρχισε να μπαίνει στο αντίθετο ρεύμα, ώσπου εισήλθε κατά 90 εκατοστά. Ενώ ήταν στο αντίθετο ρεύμα, συγκρούστηκε η εμπρόσθια κολόνα της οροφής του κουβουκλίου με την εμπρόσθια γωνία του λεωφορείου, το οποίο επίσης ήταν μέσα στο αντίθετο ρεύμα κατά 90 εκατοστά. Ο οδηγός του φορτηγού επιχείρησε απότομο αποφευκτικό ελιγμό προς τα δεξιά, με αποτέλεσμα ολόκληρο το φορτηγό να μπει στο αντίθετο ρεύμα. Όλη η αριστερή πλευρά του φορτηγού άρχισε να σέρνεται στην αριστερή πλευρά του λεωφορείου και από την πίεση έσπασαν τα παραπέτα και το φορτίο χτύπησε τα κολονάκια και τους υαλοπίνακες των παραθύρων της αριστερής πλευράς του λεωφορείου και εισήλθε διαγώνια στο εσωτερικό του, ενώ ταυτόχρονα έσπασαν οι ιμάντες πρόσδεσης και το φορτίο εκτινάχθηκε στο εσωτερικό του λεωφορείου. “Το αμάξωμα του λεωφορείου ουδέ τη στοιχειώδη αντοχή επέδειξε, στους δε νεαρούς επιβάτες ούτε ίχνος ασφάλειας παρέσχε. Αποτέλεσμα της προαναφερθείσας εξελίξεως των σταδίων της συγκρούσεως ήταν να υποστούν σοβαρότατες σωματικές βλάβες 21 μαθητές, από τις οποίες ως μόνη ενεργό αιτία επήλθε ο θάνατος αυτών και να τραυματιστούν άλλοι 14 μαθητές, 2 καθηγητές και ο οδηγός του λεωφορείου”, σύμφωνα με τον Άρειο Πάγο. 
Η σύγκρουση των δύο οχημάτων, φορτηγού και λεωφορείου, και οι συνέπειες αυτής “οφείλονται σε υπαιτιότητα αμφότερων των οδηγών των αυτοκινήτων, οι οποίοι παραβίασαν διατάξεις του ΚΟΚ”. 


Γονείς: Έξι χρόνια περίμεναν δικαίωση
“Επιβεβαιώνεται η σημαντική απόφαση του Εφετείου Κομοτηνής, με την οποία αναγνωρίστηκε ότι το λεωφορείο ήταν ʽμαϊμούʼ, άγνωστης ταυτότητας και συγκολλημένο σε διάφορα σημεία. Αφενός δικαιώνονται οι δύο οικογένειες που αγωνίστηκαν για να αποκαλυφθεί και αυτό το κομμάτι που αφορά την παθητική ασφάλεια του λεωφορείου, τη στατική του κατάσταση και εν γένει την υπόσταση του λεωφορείου. Ταυτόχρονα, διαπιστώνεται ένα κενό στην αρχική ανάκριση. Είχα τονίσει και στο δικαστήριο ότι δεν είναι δυνατόν για ένα ατύχημα με 21 θύματα, με τόσες ευθύνες, να μην ασκηθεί ούτε μία δίωξη πταισματική για τον οδηγό λεωφορείου και τους υπεύθυνους του ΚΤΕΛ. Δεν είχε γίνει πλήρης διαλεύκανση της υπόθεσης. Είχε κενά η προανάκριση”, αναφέρει στη “Μ” ο κ. Δημήτρης Μπακρατσάς, δικηγόρος οικογενειών θυμάτων. “Την πρωτοβουλία την είχαν οι γονείς, ο κ. Μαρκαντάρας και ο κ. Μήτσκας. Δεν είναι δυνατόν να κάνουν αγώνες οι γονείς, με βάρος οικονομικό, ψυχολογικό, σωματικό, για να φθάνουμε έξι χρόνια μετά να ξεκινάει τώρα η δίωξη για την παθητική ασφάλεια του λεωφορείου, για τη διατάραξη των συγκοινωνιών. Οι γονείς είχαν πρωτοβουλία για την απόδοση ευθυνών στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας ιδιοκτήτριας του φορτηγού”, υπογραμμίζει ο κ. Μπακρατσάς. 
"Γιατί έπρεπε να περάσουν έξι χρόνια, για να αποκαλυφθούν οι ευθύνες και του ΚΤΕΛ; Οι κρατικοί πραγματογνώμονες έβγαλαν πόρισμα από την πρώτη στιγμή για το λεωφορείο και το κατέθεσαν στην εισαγγελία Λάρισας. Γιατί η εισαγγελία Λάρισας δεν το διερεύνησε και έπρεπε να κάνουμε αγώνα και να παρέμβει τελικά η εισαγγελία Βέροιας; Γιατί έπρεπε εμείς να προσπαθήσουμε για να αποδοθούν ευθύνες και για τους υπεύθυνους της ιδιοκτήτριας εταιρείας; Είχαμε καταθέσει αναφορά στον πρώην εισαγγελέα Αρείου Πάγου κ. Σανιδά και δεν έκανε τίποτε", τονίζει ο κ. Μακραντάρας. 
“Έχουμε πάει αμέτρητες φορές στον εισαγγελέα για την κατάσταση των φορτηγών και των λεωφορείων που κινούνται στους δρόμους. Χρόνια φωνάζουμε δημόσια να γίνουν έλεγχοι, για να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα. Δυστυχώς, δεν υπάρχει ουσιαστική αντίδραση από την πολιτεία”, τονίζει ο κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, εκπρόσωπος της ομοσπονδίας οδηγών φορτηγών.


http://www.makthes.gr/news/reportage/41815/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου